środa, 23 listopada 2016

EWA GRZELAK - RELACJA Z KURSU W OXFORDZIE

EWA GRZELAK - RELACJA Z KURSU W OXFORDZIE

Kurs w którym uczestniczyłam odbywał się w szkole językowej  British Study Center w Oxfordzie. Jest to ośrodek, w którym uczą się ludzie z całego świata, nie tylko języka angielskiego, ale również metodyki nauczania języka angielskiego na kursach CELTA.
Głównym profilem kursu było wykorzystywanie nowych technologii w nauczaniu języka angielskiego. Powiem szczerze, że jestem ogromnie pozytywnie zaskoczona wysokim poziomem kursu oraz możliwościami zastosowania poznanych technik w uczeniu.
Prowadzący kurs,mPaul Driver, jest współautorem książki wydanej przez Cambridge University Press „Language Learning with Digital Video”  http://amzn.to/2gavMH4
Ponadto był on nominowany kilkakrotnie do nagrody ELTtons za innowacyjne rozwiązania w nauczaniu języka angielskiego. Jego osiągnięcia oraz kreatywne pomysły można zobaczyć na jego stronie internetowej www.digitaldebris.com
Głównym założeniem kursu było to, że nie wymagamy od uczniów czegoś czego sami nie zrobiliśmy. W myśl tego założenia Paul prezentował nam techniki i ćwiczenia, które sam przepracował ze swoimi uczniami i które zadziałały. A następnie my jako uczestnicy kursu wykonywaliśmy te zadania


Dzień 1

Pierwszego dnia nauczyliśmy się tworzyć bardzo proste, ale efektowne strony z użyciem darmowego programu Adobe Spark Page (http://spark.adobe.com) Po utworzeniu swojego konta możemy tworzyć w prosty i szybki sposób atrakcyjne strony. Naszym zadaniem było dokumentować przebieg kursu za pomocą strony stworzonej w Abobe Spark Page. Było to świetny pomysł, gdyż teraz w dowolnej chwili mogę zerknąć w moje notatki.
Można też wykorzystać zakładanie takich stron do tworzenia przez uczniów np. pamiętników wymyślonych osób, zapisu z wycieczki, zbioru przepisów, profilu wymyślonej szkoły, zespołu, restauracji itp. Może to być alternatywą do prezentacji w Power Point. Itd
Dlaczego Adobe Spark Page a nie np. Word Press? O tworzeniu blogów z użyciem programu WordPress jeszcze będzie mowa, gdyż każde z tych narzędzi nadaje się do innych celów. Adobe Spark Page idealnie wpasowuje się tam, gdzie będziemy wstawiać zdjęcia, gdyż w prosty sposób można tworzyć efekt profesjonalnej strony. Tu przykładowa strona z bazy Adobe Spark Page https://spark.adobe.com/gallery/about-page/example/it's-pau-hana-time/
Następnie uczyliśmy się skracać linki za pomocą strony bit.ly gdyż w ten sposób stają się one łatwiejsze do zapamiętania, lub do podania uczniom. Można na przykład udostępnić uczniom plik do odsłuchu za pomocą dysku DROPBOX. Po umieszczeniu pliku w naszym DROPBOXIE generujemy link a następnie skracamy go za pomocą bit.ly I podajemy uczniom. Jest to świetne rozwiązanie gdy chcemy zrobić np. jigsaw listening czyli zadanie w którym, każda grupa uczniów słucha innego pliku po czym muszą sobie opowiedzieć o czym były ich teksty.
Takie rozwiązanie jest obciążone potencjalnymi problemami, tzn. nie każdy uczeń ma dostęp do sprzętu, ale mam zamiar spróbować i udostępnić uczniom na czas lekcji dodatkowe prywatne urządzenia. Ponadto Dropbox jest rewelacyjna aplikacją, która w szybki sposób przerzuca pliki z telefonów, tabletów i komputerów, aczkolwiek udostępnianie innym wymaga dostępu do internetu.

Dzień 2

Oto dwie strony, które są bazą zdjęć, które można wykorzystać podczas zajęć.
https://unsplash.com/ to strona zawierająca zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, z których można korzystać bezpłatnie nie tylko w edukacji, ale nawet w celach komercyjnych.
http://www.eltpics.com/eltpics/ to stronka stworzona dla nauczycieli przez nauczycieli. Zawiera ogromną ilość zdjęć, które można wykorzystać w celach edukacyjnych w oparciu o licencje “ creative commons”
Jedną metod wykorzystania zdjęć na zajęciach jest ćwiczenie, w którym zadaniem drużyny jest opowiedzieć jak najbardziej szczegółowo zdjęcie członkowi drużyny, który jest do niego odwrócony plecami. Ta osoba natomiast ma narysować obrazek na podstawie instrukcji swojej drużyny. Obowiązuje parę zasad – nie wolno dotykać niczego na obrazku osoby rysującej, ponadto ustalony jest limit czasowy. Po zakończeniu porównujemy obrazki z oryginalnym  zdjęciem i drużyna, której obrazek jest najwierniejszy oryginałowi dostaje punkt.
Następnie poznaliśmy teorie, według której materiały edukacyjne z użyciem technologii można podzielić na te w których technika jest tylko dodatkowym, niekoniecznym, uatrakcyjnieniem aż kończąc na tych, które nie mogłyby zaistnieć bez nowych technologii. Ponadto Paul zwrócił uwagę na to iż mimo faktu, że korzystamy intensywnie z technologii i gadżetów, jesteśmy w większości tylko konsumentami przygotowanych przez kogoś materiałów. Prawdziwa umiejętność używania technologii to tworzenie własnych materiałów. I ta myśl przyświecała nam przez cały kurs.
Następnie poznaliśmy stronkę oraz aplikacje do tworzenie awatarów, którym można nagrać glos, a następnie takiego “ mówiącego awatara” można udostępnić i np. przesłać mailem.
Jest to darmowa aplikacja, dodatkową zaleta jest to iż jest dostępna nie tylko na Androida i IOS ale tez na komputery PC.
Pomysły na wykorzystanie VOKI : uatrakcyjnienie ćwiczenia w którym awatar np. opowiada o sobie ( np z użyciem czasu Present Simple) albo opowiada jakąś historyjkę. Można w ten sposób nagrać też reklamę, prognozę pogody itp. a nawet stworzyć cały program TV. Można nagrać jakieś instrukcje. Można też stworzyć prezentacje awatarów ubiegających się o jakaś pracę, a następnie będzie można wybrać najlepszego kandydata. Może w ten sposób zadać do domu ...mówienie lub czytanie na głos! Ta aplikacja jest zapewne bardziej atrakcyjna dla młodszych uczniów, ale też i osób z pewnymi lękami przed mówieniem.
Następnie poznaliśmy aplikację, która jest w pewnym stopniu podobna do aplikacji KAHOOT
Ta aplikacja to SOCRATIVE
Umożliwia ona tworzenie testów, które uczniowie rozwiązują potem online a nauczyciel ma natychmiastową informację zwrotną na temat odpowiedzi udzielanych przez uczniów. Może też zobaczyć, które pytanie było najtrudniejsze i gdzie powinien powtórzyć materiał. Jest to doskonale narzędzie do autorefleksji i ewaluacji. Ponadto jest atrakcyjne, gdyż można m.in wybrać formę wyścigów.
Główną różnicą między Kahoot a Socrative jest to, że jest to program bardziej stonowany graficznie i jest odbierany za mniej dziecinny

Dzień 3

Ten dzień upłynął nam pod hasłem “ authentic materials”. Najpierw rozpatrywaliśmy wady i zalety używania takich materiałów, rolę odpowiedniego dostosowania zadań, zbudowania wsparcia dla ucznia ( tzw. scaffolding w postaci np. aktywowania schematów kontekstowych, wstępnego uczenia słownictwa, odpowiedniego doboru zadania)
Następnie przyjrzeliśmy się źródłom materiałów. Polecanym nam źródłem są podcasty ( czyli w skrócie internetowe audycje najczęściej odcinkowe) Istnieje wiele aplikacji na smartfony i tablety, które pomagaj w organizowaniu i śledzeniu ulubionych podcastów-wystarczy wpisać słowo podcast w Google Play lub w AppStore.
Moj ulubiony podcast to Moth

Następnie braliśmy udział w tzw. jigsaw listening. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy, każda dostała inny link do polowy podcasta, opowieści Frankiego o jego życiu. Słuchaliśmy na swoich urządzeniach i ipadach, które szkoła wypożyczała nam na zajęciach, w słuchawkach. Zaletą takiego słuchania jest to uczeń może wrócić do fragmentu w którym na przykład się zgubił. Potem zebraliśmy się w grupy, opowiedzieliśmy sobie historie Franka (za podpowiedz służyły nam obrazki, które dostaliśmy na kartce).Potem parę osób z jednej grupy przeszło do drugiej, aby opowiedzieć sobie wzajemnie historie.
To ćwiczenie ogromnie mi się podobało gdyż łączyło mówienie, słuchanie i współpracę.
Aby móc wykonać takie ćwiczenie z uczniami potrzebowaliśmy paru umiejętności.
Naszym zadaniem było pobranie pliku audio, podcasta ze strony „The Guardian”. Następnie musieliśmy podzielić go na dwie części za pomocą wybranego przez nas programu do obróbki dźwiękowej (ja wybrałam Audacity) oraz umieścić w Dropboxie jako dwie części. Uffff:)

 Dzień 4

Dzień rozpoczęliśmy graniem w darmowa grę na stronie http://freerice.com
Jest to gra sprawdzająca i rozwijająca słownictwo w oparciu o test wielokrotnego wyboru. Po przejściu poziomu w niej, organizacja dobroczynna przekazuje określoną ilość ryżu dla potrzebujących.
Następnie przeszliśmy z poziomu bycia odbiorcami mediów do tworzenia własnych materiałów. Tego dnia stworzyliśmy w parach własny podcast wzbogacony zdjęciami. Użyliśmy do tego programu iMovie na ipadzie. ( na PC można użyć programu „Movie Maker”).Proces tworzenia zmuszał nas do komunikowania się, do wymieniania pomysłów, do negocjowania itp. Oprócz produktu finalnego jakim był podcast “generowałyśmy” ogromną ilość języka na każdym etapie pracy. A o to owe etapy tworzenia podcasta.
1.      Decydowanie co do tematu ( można też podać uczniom, którzy mają problemy z decydowaniem się ogólne tematy)
2.      Decydowanie co do formatu
3.      Pisanie skryptu
4.      Próba ( odczytywanie skryptu)
5.      Nagrywanie
6.      Edytowanie
7.      Udostępnianie
A tu strona przydatna do zmieniania formatu filmów
Miłej zabawy!

Dzień 5

Tym razem rozpoczęliśmy dzień grą, która rozwija umiejętność słowotwórstwa – PROKE.  W grze mamy podane  litery, które mają stanowić początek lub koniec słowa ( będą się one zmieniać w toku gry). Bonusowe punkty przyznaje się za słowo zaczynające się i kończące danymi literami. Jest to gra tylko na PC I laptopy
Następnie tworzyliśmy krótki 10 sekundowy film w celu podniesienia naszej świadomości co do ujęć stosowanych podczas tworzenia filmów (one shot -one person, two shot, close-up, medium shot, long shot, shot/counter shot) . Mimo, że rezultatem był filmik bez słów to podczas jego tworzenia komunikowaliśmy się i negocjowaliśmy cały czas. Aczkolwiek podczas pracy z grupą jednojęzyczną trzeba dołożyć starań aby uczniowie nie “ uciekli” do języka ojczystego.

 Dzień 8
Dziś poznaliśmy tańszą alternatywę do tablic interaktywnych. Jest to aplikacja EXPLAIN EVERYTHING. Jest ona zaprojektowana dla urządzeń dotykowych typu tablet lub smartfon. Następnym krokiem jest połączenie tabletu/smartfona do rzutnika lub telewizora ( w zależności od rodzaju tableta – za pomocą Chrome Cast, Apple TV lub po prostu przejściówką do kabla HDMI). Główną zaletą tej aplikacji jest ogrom funkcji, umożliwiających przygotowanie całego planu lekcji w domu, włącznie z importowaniem plików audio, filmików z YouTuber itp. Na zajęciach graliśmy w grę „Space Invaders”, któa nasz prowadzący stworzył w 15 minut za pomocą narzędzi z „Explain Everything”. Jest to jedna z aplikacji, którą zdecydowanie będę zgłębiać w najbliższym terminie.
Następnie poznaliśmy absolutnie rewolucyjną aplikację AURASMA. (www.aurasma.com) Jest to aplikacja, która łączy realne obiekty z świata rzeczywistego z przygotowanymi przez nas plikami – te przedmioty/obrazy stają się” wyzwalaczami”przypisanego przez nas do nich pliku.  Do odczytu tych plików potrzebne jest urządzenie mobilne z tą aplikacją i internetem.
Po „wcelowaniu' w przedmiot komórką lub tabletem  pojawia się to co połączyliśmy wcześniej z tą rzeczą. Tak więc możemy po najechaniu na plakat obejrzeć krótki filmik, posłuchać podcasta itp. Można tak poumieszczać filmiki np. na mapach wiszących w salach, na diagramach itp. Plakaty mogą zmieniać się w trailery spektakli a zdjęcia z osiągnięciami naszych uczniów mogą być wzbogacone o narracje.Tu można podpatrzeć jak nauczyciele używają tej aplikacjim
Mam nadzieję zastosować tą technologię jak najszybciej i rozpowszechnić ją wśród koleżanek i kolegów w pracy.

Dzień 9

Ten dzień poświęcony był w całości użyciu gier cyfrowych w nauczaniu. Ponadto każda gra o której mówiliśmy powstała dla szerokiej grupy odbiorców a nie tylko do celów edukacyjnych, do nauczania języka angielskiego. Natomiast dzięki odpowiedniemu dobraniu takich gier wzbogacamy i rozwijamy konkretne umiejętności językowe.
Rozpoczęliśmy od teorii i przeglądu literatury na ten temat. Książkami, które warto przeczytać są książki autorstwa Jamesa Paul Gee "What video games have to teach us about learning and literacy" oraz Mihaly Csikszentmihalyi’ego publikację dotyczące teorii pojęcia „flow”.
Następnie prowadzący przedstawił nam gry które koncentrują się na konkretnej umiejętności językowej. Niestety wszystkie prezentowane tu gry są płatne.

Grą rozwijająca czytanie jest „LifeLine” ( dostępna na urządzenia z Androidem oraz ios). Bohaterem gry jest Tylor, który(która?) rozbija się na nieznanej planecie i jedyną osobą z którą udaje jej się nawiązać kontakt jest ...użytkownik gry. Osoba, która zainstaluje tą grę będzie otrzymywać informacje od astronauty, po przeczytaniu których będzie musiała podpowiedzieć mu/jej co robić.

Grą koncentrującą się na słuchaniu jest gra „Her Story”. Gracz ma za zadanie obejrzeć wywiady policyjne z kobietą, której mąż zaginął i zdecydować czy jest winna czy nie.
http://www.herstorygame.com/

Grą koncentrującą się na pisaniu jest „Elegy for the Dead World” . To grą, w której gracz wciela się w postać badacza zaginionej cywilizacji. Ma on swoje spostrzeżenia zapisywać, inspriowany podpowiedziami generowanymi przez grę. Te uwagi można potem wygenerować w postaci pdf tworząc w ten sposób własną opowieść.
http://www.dejobaan.com/elegy/

„Keep Talking and Nobody Eplodes” jest fascynującą grą, w której gracze komunikują się ze sobą mowiąć. Jedna grupa ma podręcznik „Jak rozbroić bombę” a druga grupa ma przed sobą na laptopie „tykającą” bombę. Uczestnicy muszą się komunikować jedynie za pomocą mowy aby wymieniać informacje w celu deaktywowania bomby. Świetna gra, aczkolwiek wymagająca pewnego zaawansowania zarówno w mowie jak i w rozumieniu tekstu i mowy.
http://www.keeptalkinggame.com/

Ponadto graliśmy w gry tzw. interactive fiction czyli gry bazujące na czytaniu. To jaką historię poznamy zależy od wyborów jakich dokonaliśmy.
Na koniec dnia Paul pokazał na dwie gry w terenie swojego autorstwa. Obie wykorzystują technologie GPS. Pierwsza to zabawa w śledzenie agenta.

 Druga gra natomiast polega na tym aby uczniowie odgrywając role przybyszów z kosmosu opisywali wytwory ludzi, ich zwyczaje itp. Myślę ze tą drugą grę uda się łatwiej zaadaptować i odegrać z uczniami.

Dzień 10

Tego dnia stworzyliśmy własnego bloga za pomocą darmowego  programu WordPress https://wordpress.com/
Ciekawym pomysłem na wykorzystane tego narzędzia może być blog do ćwiczenia pisania. Nauczyciel zamieszcza artykuły, obrazki itp. prowokujące do dyskusji, wyrażania myśli a rolą uczniów jest wypowiedzieć się w polu komentarzy.
Następnie poznaliśmy dwie strony internetowe, z których można czerpać inspiracje jak używać materiałów video na lekcji
Dzień zakończyliśmy dubbingowaniem niemego filmu w programie iMovies. Musieliśmy współpracować w grupach, stworzyć skrypt, dopasować go do filmu czyli znów mieliśmy wiele okazji do mówienia

Dzień 11

Tego dnia znów kręciliśmy krótki filmik ale …..z użyciem technologii Green Screen za pomocą aplikacji na ipada .Głównym problemem jest nabycie takiej płachty ( lub pomalowanie ściany na odpowiedni kolor). Natomiast dzięki możliwościom umieszczania dowolnego tła towarzyszącego  wypowiedziom uczniów można osadzić je w kontekście co zdecydowanie wpływa na motywacje do tworzenia własnych filmików, dialogów itp. Ponadto w dość szybki i prosty sposób filmiki wyglądają na profesjonalne i dają duża satysfakcję z włożonej pracy.

Dzień 12

To dzień w którym opowiadaliśmy jak wykorzystamy poznane technologie w naszej pracy. Na zakończenie oglądaliśmy filmiki w technologii 360 z użyciem specjalnych okularów ( może to być ciekawe urozmaicenie podczas np. opisywania tego co się widzi)

Kurs w Oksfordzie był jednym z najciekawszych szkoleń z dziedziny uczenia języka angielskiego w jakim uczestniczyłam. Mam zamiar zorganizować spotkania w czasie których pokaże koleżankom i kolegom jak kreatywnie i efektywnie wykorzystywać nowe technologie w uczeniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz