EWA GRZELAK - RELACJA Z KURSU W OXFORDZIE
Kurs w którym uczestniczyłam odbywał się w szkole językowej British Study Center w Oxfordzie. Jest to ośrodek, w którym uczą się ludzie z całego świata, nie tylko języka angielskiego, ale również metodyki nauczania języka angielskiego na kursach CELTA.
Kurs w którym uczestniczyłam odbywał się w szkole językowej British Study Center w Oxfordzie. Jest to ośrodek, w którym uczą się ludzie z całego świata, nie tylko języka angielskiego, ale również metodyki nauczania języka angielskiego na kursach CELTA.
Głównym profilem kursu było wykorzystywanie nowych
technologii w nauczaniu języka angielskiego. Powiem szczerze, że jestem
ogromnie pozytywnie zaskoczona wysokim poziomem kursu oraz możliwościami
zastosowania poznanych technik w uczeniu.
Prowadzący kurs,mPaul
Driver, jest współautorem książki wydanej przez Cambridge University Press
„Language Learning with Digital Video”
http://amzn.to/2gavMH4
Ponadto był on nominowany kilkakrotnie do nagrody ELTtons
za innowacyjne rozwiązania w nauczaniu języka angielskiego. Jego osiągnięcia oraz kreatywne pomysły można zobaczyć na jego stronie internetowej www.digitaldebris.com
Głównym założeniem kursu było to, że nie wymagamy od
uczniów czegoś czego sami nie zrobiliśmy. W myśl tego założenia Paul
prezentował nam techniki i ćwiczenia, które sam przepracował ze swoimi uczniami
i które zadziałały. A następnie my jako uczestnicy kursu wykonywaliśmy te
zadania
Dzień 1
Pierwszego dnia nauczyliśmy się tworzyć bardzo proste,
ale efektowne strony z użyciem darmowego programu Adobe Spark Page (http://spark.adobe.com) Po utworzeniu swojego konta możemy tworzyć w prosty i
szybki sposób atrakcyjne strony. Naszym zadaniem było dokumentować przebieg
kursu za pomocą strony stworzonej w Abobe Spark Page. Było to świetny pomysł,
gdyż teraz w dowolnej chwili mogę zerknąć w moje notatki.
Można też wykorzystać zakładanie takich stron do
tworzenia przez uczniów np. pamiętników wymyślonych osób, zapisu z wycieczki,
zbioru przepisów, profilu wymyślonej szkoły, zespołu, restauracji itp. Może to
być alternatywą do prezentacji w Power Point. Itd
Dlaczego Adobe Spark Page a nie np. Word Press? O
tworzeniu blogów z użyciem programu WordPress jeszcze będzie mowa, gdyż każde z
tych narzędzi nadaje się do innych celów. Adobe Spark Page idealnie wpasowuje
się tam, gdzie będziemy wstawiać zdjęcia, gdyż w prosty sposób można tworzyć
efekt profesjonalnej strony. Tu przykładowa strona z bazy Adobe Spark Page https://spark.adobe.com/gallery/about-page/example/it's-pau-hana-time/
Następnie uczyliśmy się skracać linki za pomocą strony bit.ly gdyż w ten sposób stają się one łatwiejsze do
zapamiętania, lub do podania uczniom. Można na przykład udostępnić uczniom plik
do odsłuchu za pomocą dysku DROPBOX. Po umieszczeniu pliku w naszym DROPBOXIE
generujemy link a następnie skracamy go za pomocą bit.ly I podajemy uczniom. Jest to świetne rozwiązanie gdy
chcemy zrobić np. jigsaw listening czyli zadanie w którym, każda grupa uczniów
słucha innego pliku po czym muszą sobie opowiedzieć o czym były ich teksty.
Takie rozwiązanie jest obciążone potencjalnymi
problemami, tzn. nie każdy uczeń ma dostęp do sprzętu, ale mam zamiar spróbować
i udostępnić uczniom na czas lekcji dodatkowe prywatne urządzenia. Ponadto
Dropbox jest rewelacyjna aplikacją, która w szybki sposób przerzuca pliki z
telefonów, tabletów i komputerów, aczkolwiek udostępnianie innym wymaga dostępu
do internetu.
Dzień 2
Oto dwie strony, które są bazą zdjęć, które można
wykorzystać podczas zajęć.
https://unsplash.com/ to strona zawierająca zdjęcia w wysokiej rozdzielczości,
z których można korzystać bezpłatnie nie tylko w edukacji, ale nawet w celach
komercyjnych.
http://www.eltpics.com/eltpics/ to stronka stworzona dla nauczycieli przez nauczycieli.
Zawiera ogromną ilość zdjęć, które można wykorzystać w celach edukacyjnych w
oparciu o licencje “ creative commons”
Jedną metod wykorzystania zdjęć na zajęciach jest ćwiczenie,
w którym zadaniem drużyny jest opowiedzieć jak najbardziej szczegółowo zdjęcie członkowi
drużyny, który jest do niego odwrócony plecami. Ta osoba natomiast ma narysować
obrazek na podstawie instrukcji swojej drużyny. Obowiązuje parę zasad – nie
wolno dotykać niczego na obrazku osoby rysującej, ponadto ustalony jest limit
czasowy. Po zakończeniu porównujemy obrazki z oryginalnym zdjęciem i drużyna, której obrazek jest najwierniejszy
oryginałowi dostaje punkt.
Następnie poznaliśmy teorie, według której materiały edukacyjne
z użyciem technologii można podzielić na te w których technika jest tylko
dodatkowym, niekoniecznym, uatrakcyjnieniem aż kończąc na tych, które nie mogłyby
zaistnieć bez nowych technologii. Ponadto Paul zwrócił uwagę na to iż mimo
faktu, że korzystamy intensywnie z technologii i gadżetów, jesteśmy w większości
tylko konsumentami przygotowanych przez kogoś materiałów. Prawdziwa umiejętność
używania technologii to tworzenie własnych materiałów. I ta myśl przyświecała
nam przez cały kurs.
Następnie poznaliśmy stronkę oraz aplikacje do tworzenie awatarów,
którym można nagrać glos, a następnie takiego “ mówiącego awatara” można udostępnić
i np. przesłać mailem.
Jest to darmowa aplikacja, dodatkową zaleta jest to iż
jest dostępna nie tylko na Androida i IOS ale tez na komputery PC.
Pomysły na wykorzystanie VOKI : uatrakcyjnienie ćwiczenia
w którym awatar np. opowiada o sobie ( np z użyciem czasu Present Simple) albo
opowiada jakąś historyjkę. Można w ten sposób nagrać też reklamę, prognozę
pogody itp. a nawet stworzyć cały
program TV. Można nagrać jakieś instrukcje. Można też stworzyć prezentacje
awatarów ubiegających się o jakaś pracę, a następnie będzie można wybrać
najlepszego kandydata. Może w ten sposób zadać do domu ...mówienie lub czytanie
na głos! Ta aplikacja jest zapewne bardziej atrakcyjna dla młodszych uczniów,
ale też i osób z pewnymi lękami przed mówieniem.
Następnie poznaliśmy aplikację, która jest w pewnym
stopniu podobna do aplikacji KAHOOT
Ta aplikacja to SOCRATIVE
Umożliwia ona tworzenie testów, które uczniowie rozwiązują
potem online a nauczyciel ma natychmiastową informację zwrotną na temat
odpowiedzi udzielanych przez uczniów. Może też zobaczyć, które pytanie było
najtrudniejsze i gdzie powinien powtórzyć materiał. Jest to doskonale narzędzie
do autorefleksji i ewaluacji. Ponadto jest atrakcyjne, gdyż można m.in wybrać
formę wyścigów.
Główną różnicą między Kahoot a Socrative jest to, że jest
to program bardziej stonowany graficznie i jest odbierany za mniej dziecinny
Dzień 3
Ten dzień upłynął nam pod hasłem “ authentic materials”. Najpierw
rozpatrywaliśmy wady i zalety używania takich materiałów, rolę odpowiedniego
dostosowania zadań, zbudowania wsparcia dla ucznia ( tzw. scaffolding w postaci
np. aktywowania schematów kontekstowych, wstępnego uczenia słownictwa,
odpowiedniego doboru zadania)
Następnie przyjrzeliśmy się źródłom materiałów. Polecanym
nam źródłem są podcasty ( czyli w skrócie internetowe audycje najczęściej
odcinkowe) Istnieje wiele aplikacji na smartfony i tablety, które pomagaj w
organizowaniu i śledzeniu ulubionych podcastów-wystarczy wpisać słowo podcast w
Google Play lub w AppStore.
Moj ulubiony podcast to Moth
Następnie braliśmy udział w tzw. jigsaw listening. Zostaliśmy
podzieleni na dwie grupy, każda dostała inny link do polowy podcasta, opowieści
Frankiego o jego życiu. Słuchaliśmy na swoich urządzeniach i ipadach, które szkoła
wypożyczała nam na zajęciach, w słuchawkach. Zaletą takiego słuchania jest to uczeń
może wrócić do fragmentu w którym na przykład się zgubił. Potem zebraliśmy się
w grupy, opowiedzieliśmy sobie historie Franka (za podpowiedz służyły nam
obrazki, które dostaliśmy na kartce).Potem parę osób z jednej grupy przeszło do
drugiej, aby opowiedzieć sobie wzajemnie historie.
To ćwiczenie ogromnie mi się podobało gdyż łączyło mówienie,
słuchanie i współpracę.
Aby móc wykonać takie ćwiczenie z uczniami potrzebowaliśmy
paru umiejętności.
Naszym zadaniem było pobranie pliku audio, podcasta ze
strony „The Guardian”. Następnie musieliśmy podzielić go na dwie części za
pomocą wybranego przez nas programu do obróbki dźwiękowej (ja wybrałam Audacity)
oraz umieścić w Dropboxie jako dwie części. Uffff:)
Dzień 4
Jest to gra sprawdzająca i rozwijająca słownictwo w
oparciu o test wielokrotnego wyboru. Po przejściu poziomu w niej, organizacja
dobroczynna przekazuje określoną ilość ryżu dla potrzebujących.
Następnie przeszliśmy z poziomu bycia odbiorcami mediów
do tworzenia własnych materiałów. Tego dnia stworzyliśmy w parach własny
podcast wzbogacony zdjęciami. Użyliśmy do tego programu iMovie na ipadzie. ( na
PC można użyć programu „Movie Maker”).Proces tworzenia zmuszał nas do
komunikowania się, do wymieniania pomysłów, do negocjowania itp. Oprócz produktu
finalnego jakim był podcast “generowałyśmy” ogromną ilość języka na każdym
etapie pracy. A o to owe etapy tworzenia podcasta.
1.
Decydowanie co do
tematu ( można też podać uczniom, którzy mają problemy z decydowaniem się ogólne
tematy)
2.
Decydowanie co do
formatu
3.
Pisanie skryptu
4.
Próba ( odczytywanie
skryptu)
5.
Nagrywanie
6.
Edytowanie
7.
Udostępnianie
A tu strona przydatna do zmieniania formatu filmów
Miłej zabawy!
Dzień 5
Tym razem rozpoczęliśmy dzień grą, która rozwija
umiejętność słowotwórstwa – PROKE. W
grze mamy podane litery, które mają
stanowić początek lub koniec słowa ( będą się one zmieniać w toku gry).
Bonusowe punkty przyznaje się za
słowo zaczynające się i kończące danymi literami. Jest to gra tylko na PC I
laptopy
Następnie tworzyliśmy krótki 10 sekundowy film w celu
podniesienia naszej świadomości co do ujęć stosowanych podczas tworzenia filmów
(one shot -one person, two shot, close-up, medium shot, long shot, shot/counter
shot) . Mimo, że rezultatem był filmik bez słów to podczas jego tworzenia
komunikowaliśmy się i negocjowaliśmy cały czas. Aczkolwiek podczas pracy z grupą
jednojęzyczną trzeba dołożyć starań aby uczniowie nie “ uciekli” do języka
ojczystego.
Dzień 8
Dziś poznaliśmy tańszą alternatywę do tablic
interaktywnych. Jest to aplikacja EXPLAIN EVERYTHING. Jest
ona zaprojektowana dla urządzeń dotykowych typu tablet lub smartfon. Następnym
krokiem jest połączenie tabletu/smartfona do rzutnika lub telewizora ( w zależności
od rodzaju tableta – za pomocą Chrome Cast, Apple TV lub po prostu przejściówką
do kabla HDMI). Główną zaletą tej aplikacji jest ogrom funkcji, umożliwiających przygotowanie
całego planu lekcji w domu, włącznie z importowaniem plików audio, filmików z YouTuber
itp. Na zajęciach graliśmy w grę
„Space Invaders”, któa nasz prowadzący stworzył w 15 minut za pomocą narzędzi z
„Explain Everything”. Jest to jedna z aplikacji, którą zdecydowanie będę
zgłębiać w najbliższym terminie.
Następnie poznaliśmy absolutnie rewolucyjną aplikację
AURASMA. (www.aurasma.com) Jest to aplikacja, która
łączy realne obiekty z świata rzeczywistego z przygotowanymi przez nas plikami –
te przedmioty/obrazy stają się” wyzwalaczami”przypisanego przez nas do nich
pliku. Do odczytu tych plików potrzebne
jest urządzenie mobilne z tą aplikacją i internetem.
Po „wcelowaniu' w przedmiot komórką
lub tabletem pojawia się to co
połączyliśmy wcześniej z tą rzeczą. Tak więc możemy po najechaniu na plakat
obejrzeć krótki filmik, posłuchać podcasta itp. Można tak poumieszczać filmiki
np. na mapach wiszących w salach, na diagramach itp. Plakaty mogą zmieniać się
w trailery spektakli a zdjęcia z osiągnięciami naszych uczniów mogą być
wzbogacone o narracje.Tu można podpatrzeć jak nauczyciele używają tej aplikacjim
Mam nadzieję zastosować tą technologię jak najszybciej i
rozpowszechnić ją wśród koleżanek i kolegów w pracy.
Dzień 9
Ten dzień poświęcony był w całości użyciu gier cyfrowych w
nauczaniu. Ponadto każda gra o której mówiliśmy
powstała dla szerokiej grupy odbiorców a nie tylko do celów edukacyjnych, do
nauczania języka angielskiego. Natomiast dzięki odpowiedniemu dobraniu takich
gier wzbogacamy i rozwijamy konkretne umiejętności językowe.
Rozpoczęliśmy od teorii i przeglądu
literatury na ten temat. Książkami, które warto przeczytać są książki autorstwa Jamesa Paul Gee "What video games
have to teach us about learning and literacy" oraz Mihaly Csikszentmihalyi’ego
publikację dotyczące teorii pojęcia „flow”.
Następnie prowadzący przedstawił
nam gry które koncentrują się na konkretnej umiejętności językowej. Niestety
wszystkie prezentowane tu gry są płatne.
Grą rozwijająca czytanie jest „LifeLine” ( dostępna na
urządzenia z Androidem oraz ios). Bohaterem gry jest Tylor, który(która?) rozbija
się na nieznanej planecie i jedyną osobą z którą udaje jej się nawiązać kontakt
jest ...użytkownik gry. Osoba, która zainstaluje tą grę będzie otrzymywać
informacje od astronauty, po przeczytaniu których będzie musiała podpowiedzieć
mu/jej co robić.
Grą koncentrującą się na słuchaniu jest gra „Her Story”. Gracz ma za
zadanie obejrzeć wywiady policyjne z kobietą, której mąż zaginął i zdecydować
czy jest winna czy nie.
http://www.herstorygame.com/
Grą koncentrującą się na pisaniu jest „Elegy for the Dead World” . To
grą, w której gracz wciela się w postać badacza zaginionej cywilizacji. Ma on
swoje spostrzeżenia zapisywać, inspriowany podpowiedziami generowanymi przez
grę. Te uwagi można potem wygenerować w postaci pdf tworząc w ten sposób własną
opowieść.
http://www.dejobaan.com/elegy/
„Keep Talking and Nobody Eplodes”
jest fascynującą grą, w której gracze komunikują się ze sobą mowiąć. Jedna grupa ma podręcznik
„Jak rozbroić bombę” a druga grupa ma przed sobą na laptopie „tykającą” bombę. Uczestnicy
muszą się komunikować jedynie za pomocą mowy aby wymieniać informacje w celu deaktywowania
bomby. Świetna gra, aczkolwiek wymagająca pewnego zaawansowania zarówno w mowie
jak i w rozumieniu tekstu i mowy.
http://www.keeptalkinggame.com/
Ponadto graliśmy w gry tzw.
interactive fiction czyli gry bazujące na czytaniu. To jaką historię
poznamy zależy od wyborów jakich dokonaliśmy.
Przykłady - http://astriddalmady.com/deep.html
Gry Adama Cadre http://adamcadre.ac/if.html
Na koniec dnia Paul pokazał na dwie gry w terenie swojego
autorstwa. Obie wykorzystują technologie GPS. Pierwsza to zabawa w śledzenie
agenta.
Druga gra natomiast
polega na tym aby uczniowie odgrywając role przybyszów z kosmosu opisywali
wytwory ludzi, ich zwyczaje itp. Myślę ze tą drugą grę uda się łatwiej zaadaptować
i odegrać z uczniami.
Dzień 10
Tego dnia stworzyliśmy własnego
bloga za pomocą darmowego programu
WordPress https://wordpress.com/
Ciekawym pomysłem na wykorzystane tego narzędzia może być
blog do ćwiczenia pisania. Nauczyciel zamieszcza artykuły, obrazki itp. prowokujące
do dyskusji, wyrażania myśli a rolą uczniów jest wypowiedzieć się w polu
komentarzy.
Następnie poznaliśmy dwie strony internetowe, z których
można czerpać inspiracje jak używać materiałów video na lekcji
Dzień zakończyliśmy dubbingowaniem niemego filmu w
programie iMovies. Musieliśmy współpracować w grupach, stworzyć skrypt,
dopasować go do filmu czyli znów mieliśmy wiele okazji do mówienia
Dzień 11
Tego dnia znów kręciliśmy krótki
filmik ale …..z użyciem technologii Green Screen za pomocą aplikacji na ipada .Głównym
problemem jest nabycie takiej płachty ( lub pomalowanie ściany na odpowiedni
kolor). Natomiast dzięki możliwościom umieszczania dowolnego tła towarzyszącego
wypowiedziom uczniów można osadzić je w kontekście
co zdecydowanie wpływa na motywacje do tworzenia własnych filmików, dialogów itp.
Ponadto w dość szybki i prosty sposób filmiki wyglądają na profesjonalne i dają
duża satysfakcję z włożonej pracy.
Dzień 12
To dzień w którym opowiadaliśmy
jak wykorzystamy poznane technologie w naszej pracy. Na zakończenie oglądaliśmy
filmiki w technologii 360 z użyciem specjalnych okularów ( może to być ciekawe
urozmaicenie podczas np. opisywania tego co się widzi)
Kurs w Oksfordzie był jednym z
najciekawszych szkoleń z dziedziny uczenia języka angielskiego w jakim uczestniczyłam.
Mam zamiar zorganizować spotkania w czasie których pokaże koleżankom i kolegom
jak kreatywnie i efektywnie wykorzystywać nowe technologie w uczeniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz