Relacja z pierwszego tygodnia pobytu w
Edinburgh School of English
Ewa Rajek
Edinburgh School of English to szkoła z wieloletnią tradycją,
działająca od roku 1969. Budynek w
którym szkoła funkcjonuje pochodzi z roku 1820 i ma niezwykle ciekawą historię.
W latach 1828 - 1930 mieścił się tutaj Instytut Chrześcijan Canongate
Christian Institute. Jego celem była pomoc miejscowym mieszkańcom oraz
organizowanie nabożeństw.
Zajęcia zaczynają się o godzinie 8.45. O tej porze wszyscy
uczniowie zbierają się w tzw. sali wspólnej, która służy również jako sala do
wypoczynku między zajęciami lub do spożycia posiłku. Pierwsze 15 minut to
rozgrzewka przed pozostałymi zajęciami. O 9.00 zaczynają się regularne lekcje z
podziałami na grupy.
Plan zajęć jest taki sam każdego dnia: mówienie, gramatyka,
czytanie/słuchanie/słownictwo, praca nad projektem, przerwa na lunch :) i
metodyka. Pierwsza część dnia to na ogół odświeżanie każdej umiejętności
językowej. Zajęcia po południu dotyczą spraw związanych z nauczaniem języka i
na treści tych zajęć skupię się najbardziej. Po kolei:
1) Total Physical Response - na pewno każdy nauczyciel języka
angielskiego wie co to oznacza. Ucząc przy użyciu tej metody wykorzystujemy
różne typy inteligencji, między innymi wzrokową, słuchową i ruchową. Przykładem
jest tekst, którego treść znajdziecie poniżej. Nauczyciel czyta tekst,
wykonując jednocześnie czynności (zaznaczone grubą czcionką). Uczniowie
wykonują te same czynności, następnie nauczyciel czyta wszystkie słowa 3 razy i
znowu wykonuje wraz z uczniami przeczytane czynności. Kolejny krok - nauczyciel
wykonuje czynności, a uczniowie mówią słowa. I na końcu uczniowie pracują w
parach, jeden mówi słowo, drugi wykonuje czynność i na odwrót.
One summer a group of teachers visited Edinburgh. Before they left
home, they crossed their fingers for good weather. For some of them, the
journey was long and they drummed their fingers with impatience while
waiting for the train.
One of them clicked their fingers at the air stewardess to
her attention.
Another was more polite and beckoned the stewardess over to
ask for another calming drink.
One of the teachers was upgraded to first class. She pinched herself
in disbelief.
Two of them travelled together, one of them fell fast asleep. Her
friend poked her awake when the plane landed.
Unfortunately by the time they got to Edinburgh, the weather had
deteriorated. They had to wiggle their fingers and toes to keep warm.
They tapped the barometer to check the weather.
Luckily they awoke the next morning to sunshine. They clapped their
hands with delight and beamed a big smile.
2) Jak wyjaśniać znaczenie słowa? Przetłumaczenie go to tylko
jeden ze sposobów, inne to pokazanie go poprzez gestykulację lub wyraz twarzy,
narysowanie na tablicy, opowiedzenie historyjki, wskazanie danego przedmiotu,
zdefiniowanie go, pokazanie ilustracji, odegranie krótkiego dialogu czy
poproszenie uczniów o odegranie scenki obrazującej dane słowo.
3) Aby zmobilizować uczniów do mówienia można wykorzystać nagrania
video, które znajdziemy na stronie Virgin Media Shorts (polecam The best
medicine, Blind Luck, A favour, 2:20). Uczniowie w grupach oglądają wskazany
przez nauczyciela filmik, a następnie przygotowują pytania do pozostałych
uczniów, tak aby naprowadzić ich na opowiedzenie treści filmu. Mogą
podpowiadać, ale nie mogą zdradzić wszystkiego. Na końcu wszyscy oglądają
nagranie video i poznają jego tajemnicę ...
Przydatne tytuły: Imaginative Projects Matt Wicks CUP
Role Plays for Today John Anderson
4) Uczenie poprawnej wymowy i intonacji jest niezmiernie ważne,
nawet ważniejsze od gramatyki. Ćwiczyć wymowę można przy pomocy gier i zabaw
jak bingo, snap, memory, domino, tongue twisters i wielu innych. Ćwicząc
akcentowanie zdań warto korzystać z metody backchaining, która polega na
powtarzaniu zdań od tylu. Prosimy uczniów, aby powtarzali po nas najpierw
ostatni fragment zdania, później zdanie od połowy, a na końcu całe zdanie.
Przydatne źródła na ten temat: YouTube Adrian Underhill Introduction to teaching
pronunciation workshop
Pronunciation Games Mark
Hanock CUP
www. fonetics.org.shiporsheep
Polecane strony internetowe:
Teach every child about food Jamie Oliver YouTube
Polecana książka: The Mixed Ability Class, Julie Tice, Richmond
Publishing
Drugi tydzień pobytu w Edinburgh School of English był wyjątkowy
jeśli chodzi o zajęcia z metodyki, gdyż byłam ich jedynym uczestnikiem :) było
intensywnie, ale i interesująco. Każdego dnia poruszane były inne zagadnienia.
Oto kilka z nich:
1) Zarządzanie
tablicą - uporządkowany sposób robienia notatek na tablicy to jedno, a używanie
kolorowej kredy to drugie. Kolorów można używać do zaznaczenia struktur
gramatycznych oraz podczas nauki słownictwa do zaznaczenia różnych części mowy.
2) Ćwiczenia
na słownictwo przy użyciu tablicy - dzielimy grupę na 2 drużyny, wybieramy po
jednym zawodniku z każdej drużyny i sadzamy ich tyłem do tablicy. Dalej możemy
użyć różnych technik. Nauczyciel wskazuje słowo, a drużyna musi wyrazić je
mimiką lub powiedzieć definicję tego słowa. Uczeń siedzący tyłem do tablicy
musi odgadnąć co to za słowo. Za każdą poprawną odpowiedz drużyna uzyskuje
punkt. Nauczyciel może też wymazać jedno słowo, uczeń odwraca się i odgaduje
jakie słowo zostało wymazane. Zabawa bez użycia tablicy - nauczyciel podaje
definicję słowa, uczniowie piszą co to za słowo na kartce papieru. Kto pierwszy
podniesie kartkę z napisanym słowem, ten wygrywa.
3) Zadanie na pisanie -
jest to zadanie, które nie wymaga żadnego przygotowania ze strony nauczyciela.
Może się przydać, gdy idziemy na zastępstwo. Zadanie nazywa się Shipwreck. Rysujemy
na tablicy bezludną wyspę, z palmą i ludzikiem. Podpisujemy: palm tree,
podpisujemy wyspę: desert island, tropical island, uninhabited island,
podpisujemy ludzika: you, stuck, stranded. Rysujemy butelkę z wiadomością w
środku i tez podpisujemy: a message in a bottle, SOS. Następnie piszemy
polecenie: Write a message, ask for help, explain how you ended up on the
island. Include: 3 animals, 3 means of transport, 3 extreme adjectives, 3
adverbs, 3 past tenses itd.
4) Czytanie na lekcji możemy spersonalizować prosząc uczniów o
zaznaczenie w tekście wyrazów/fragmentów
zdań/akapitów przy pomocy znaków np. v -I agree with this point, x -
I disagree with this point, ? - What???, ^ - I need more
information, < - > -
Compare this to ..., ! - Surprising, LOL - Funny, :/ -
Worrying. Po przeczytaniu tekstu i
postawieniu odpowiednich znaków, uczniowie porównują w parach które
fragmenty były dla nich niezrozumiałe, które interesujące itd.
5) Mówienie - gra nazywa się Guess the word albo Guess the secret
word (zadanie do pracy w grupach) - po przerobieniu określonego tematu
np.wakacje albo książki, dzielimy uczniów na grupy 4-5 osobowe. Dajemy każdemu
uczniowi karteczkę z jednym z wyrazów pochodzących z przerobionego słownictwa.
Uczniowie mają czas (parę minut) na przygotowanie krótkiego opowiadania z
użyciem słowa podanego na kartce. Następnie każdy uczeń mówi swoje opowiadanie,
a reszta grupy słucha i odgaduje który to był wyraz.
Praca w grupach - dyskusja z wykorzystaniem Sześciu myślowych
kapeluszy (Thinking hats) autorstwa Edwarda de Bono. Uczniowie dyskutują na
podany przez nauczyciela temat. Każdemu uczniowi w grupie przydzielany
określony kolor kapelusza według którego uczeń przedstawia swoją opinię na
podany temat.
Press conference - wybieramy jednego ucznia i przydzielany mu rolę
celebryty albo polityka (np. Tom Hanks albo Donald Trump), reszta uczniów gra
dziennikarzy obecnych na konferencji prasowej celebryty/dziennikarza. Dobre
zadanie na tworzenie pytań.
6) Debaty - organizujemy je według następującego porządku:
-
dzielimy klasę na dwie grupy
-
Podajemy temat np. Schools as we know them are
obsolete because both children and adults can learn almost anything by
themselves.
-
Decydujemy która grupa będzie wypowiadała się
za, a która przeciw podanemu zagadnieniu.
-
Dajemy uczniom czas na przygotowanie argumentów
odpowiednio za i przeciw.
-
Grupy po kolei (dajemy każdej grupie 3 minuty)
przedstawiają swoją opinię wraz z argumentami (druga grupa robi w tym czasie
notatki)
-
Uczniowie mają teraz czas 5-10 minut na
przygotowanie wypowiedzi dlaczego nie zgadzają się z przeciwną grupa.
-
Ponownie każda grupa ma 3 minuty na
przedstawienie wniosków, może również poprosić przeciwną drużynę o wyjaśnienia.
-
Dajemy uczniom czas na przygotowanie końcowego
wystąpienia (5 minut)
-
Każda grupa ma 2 minuty na prezentację końcowego
wystąpienia.
Przydatne strony:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz