środa, 12 października 2016

Relacja z pierwszego tygodnia pobytu w 
Edinburgh School of English 
Ewa Rajek

Edinburgh School of English to szkoła z wieloletnią tradycją, działająca od roku 1969. Budynek  w którym szkoła funkcjonuje pochodzi z roku 1820 i ma niezwykle ciekawą historię. W latach 1828 - 1930 mieścił się tutaj Instytut Chrześcijan Canongate Christian Institute. Jego celem była pomoc miejscowym mieszkańcom oraz organizowanie nabożeństw.

Zajęcia zaczynają się o godzinie 8.45. O tej porze wszyscy uczniowie zbierają się w tzw. sali wspólnej, która służy również jako sala do wypoczynku między zajęciami lub do spożycia posiłku. Pierwsze 15 minut to rozgrzewka przed pozostałymi zajęciami. O 9.00 zaczynają się regularne lekcje z podziałami na grupy.
Plan zajęć jest taki sam każdego dnia: mówienie, gramatyka, czytanie/słuchanie/słownictwo, praca nad projektem, przerwa na lunch :) i metodyka. Pierwsza część dnia to na ogół odświeżanie każdej umiejętności językowej. Zajęcia po południu dotyczą spraw związanych z nauczaniem języka i na treści tych zajęć skupię się najbardziej. Po kolei:


1) Total Physical Response - na pewno każdy nauczyciel języka angielskiego wie co to oznacza. Ucząc przy użyciu tej metody wykorzystujemy różne typy inteligencji, między innymi wzrokową, słuchową i ruchową. Przykładem jest tekst, którego treść znajdziecie poniżej. Nauczyciel czyta tekst, wykonując jednocześnie czynności (zaznaczone grubą czcionką). Uczniowie wykonują te same czynności, następnie nauczyciel czyta wszystkie słowa 3 razy i znowu wykonuje wraz z uczniami przeczytane czynności. Kolejny krok - nauczyciel wykonuje czynności, a uczniowie mówią słowa. I na końcu uczniowie pracują w parach, jeden mówi słowo, drugi wykonuje czynność i na odwrót.

One summer a group of teachers visited Edinburgh. Before they left home, they crossed their fingers for good weather. For some of them, the journey was long and they drummed their fingers with impatience while waiting for the train.
One of them clicked their fingers at the air stewardess to her attention.
Another was more polite and beckoned the stewardess over to ask for another calming drink.
One of the teachers was upgraded to first class. She pinched herself in disbelief.
Two of them travelled together, one of them fell fast asleep. Her friend poked her awake when the plane landed.
Unfortunately by the time they got to Edinburgh, the weather had deteriorated. They had to wiggle their fingers and toes to keep warm.
They tapped the barometer to check the weather.
Luckily they awoke the next morning to sunshine. They clapped their hands with delight and beamed a big smile.

2) Jak wyjaśniać znaczenie słowa? Przetłumaczenie go to tylko jeden ze sposobów, inne to pokazanie go poprzez gestykulację lub wyraz twarzy, narysowanie na tablicy, opowiedzenie historyjki, wskazanie danego przedmiotu, zdefiniowanie go, pokazanie ilustracji, odegranie krótkiego dialogu czy poproszenie uczniów o odegranie scenki obrazującej dane słowo.

3) Aby zmobilizować uczniów do mówienia można wykorzystać nagrania video, które znajdziemy na stronie Virgin Media Shorts (polecam The best medicine, Blind Luck, A favour, 2:20). Uczniowie w grupach oglądają wskazany przez nauczyciela filmik, a następnie przygotowują pytania do pozostałych uczniów, tak aby naprowadzić ich na opowiedzenie treści filmu. Mogą podpowiadać, ale nie mogą zdradzić wszystkiego. Na końcu wszyscy oglądają nagranie video i poznają jego tajemnicę ...
Przydatne tytuły: Imaginative Projects Matt Wicks CUP
Role Plays for Today John Anderson

4) Uczenie poprawnej wymowy i intonacji jest niezmiernie ważne, nawet ważniejsze od gramatyki. Ćwiczyć wymowę można przy pomocy gier i zabaw jak bingo, snap, memory, domino, tongue twisters i wielu innych. Ćwicząc akcentowanie zdań warto korzystać z metody backchaining, która polega na powtarzaniu zdań od tylu. Prosimy uczniów, aby powtarzali po nas najpierw ostatni fragment zdania, później zdanie od połowy, a na końcu całe zdanie.
Przydatne źródła na ten temat: YouTube  Adrian Underhill Introduction to teaching pronunciation workshop
 Pronunciation Games Mark Hanock CUP
www. fonetics.org.shiporsheep

Polecane strony internetowe:
Teach every child about food Jamie Oliver YouTube

Polecana książka: The Mixed Ability Class, Julie Tice, Richmond Publishing






Drugi tydzień pobytu w Edinburgh School of English był wyjątkowy jeśli chodzi o zajęcia z metodyki, gdyż byłam ich jedynym uczestnikiem :) było intensywnie, ale i interesująco. Każdego dnia poruszane były inne zagadnienia. Oto kilka z nich:

1)    Zarządzanie tablicą - uporządkowany sposób robienia notatek na tablicy to jedno, a używanie kolorowej kredy to drugie. Kolorów można używać do zaznaczenia struktur gramatycznych oraz podczas nauki słownictwa do zaznaczenia różnych części mowy.
2)    Ćwiczenia na słownictwo przy użyciu tablicy - dzielimy grupę na 2 drużyny, wybieramy po jednym zawodniku z każdej drużyny i sadzamy ich tyłem do tablicy. Dalej możemy użyć różnych technik. Nauczyciel wskazuje słowo, a drużyna musi wyrazić je mimiką lub powiedzieć definicję tego słowa. Uczeń siedzący tyłem do tablicy musi odgadnąć co to za słowo. Za każdą poprawną odpowiedz drużyna uzyskuje punkt. Nauczyciel może też wymazać jedno słowo, uczeń odwraca się i odgaduje jakie słowo zostało wymazane. Zabawa bez użycia tablicy - nauczyciel podaje definicję słowa, uczniowie piszą co to za słowo na kartce papieru. Kto pierwszy podniesie kartkę z napisanym słowem, ten wygrywa.                                                    
3)   Zadanie na pisanie - jest to zadanie, które nie wymaga żadnego przygotowania ze strony nauczyciela. Może się przydać, gdy idziemy na zastępstwo. Zadanie nazywa się Shipwreck. Rysujemy na tablicy bezludną wyspę, z palmą i ludzikiem. Podpisujemy: palm tree, podpisujemy wyspę: desert island, tropical island, uninhabited island, podpisujemy ludzika: you, stuck, stranded. Rysujemy butelkę z wiadomością w środku i tez podpisujemy: a message in a bottle, SOS. Następnie piszemy polecenie: Write a message, ask for help, explain how you ended up on the island. Include: 3 animals, 3 means of transport, 3 extreme adjectives, 3 adverbs, 3 past tenses itd.

4) Czytanie na lekcji możemy spersonalizować prosząc uczniów o zaznaczenie w tekście  wyrazów/fragmentów zdań/akapitów przy pomocy znaków np. v -I agree with this point, x - I disagree with this point, ? - What???, ^ - I need more information, < - >  - Compare this to ..., ! - Surprising, LOL - Funny, :/ - Worrying. Po przeczytaniu tekstu i  postawieniu odpowiednich znaków, uczniowie porównują w parach które fragmenty były dla nich niezrozumiałe, które interesujące itd.

5) Mówienie - gra nazywa się Guess the word albo Guess the secret word (zadanie do pracy w grupach) - po przerobieniu określonego tematu np.wakacje albo książki, dzielimy uczniów na grupy 4-5 osobowe. Dajemy każdemu uczniowi karteczkę z jednym z wyrazów pochodzących z przerobionego słownictwa. Uczniowie mają czas (parę minut) na przygotowanie krótkiego opowiadania z użyciem słowa podanego na kartce. Następnie każdy uczeń mówi swoje opowiadanie, a reszta grupy słucha i odgaduje który to był wyraz.
Praca w grupach - dyskusja z wykorzystaniem Sześciu myślowych kapeluszy (Thinking hats) autorstwa Edwarda de Bono. Uczniowie dyskutują na podany przez nauczyciela temat. Każdemu uczniowi w grupie przydzielany określony kolor kapelusza według którego uczeń przedstawia swoją opinię na podany temat.
Press conference - wybieramy jednego ucznia i przydzielany mu rolę celebryty albo polityka (np. Tom Hanks albo Donald Trump), reszta uczniów gra dziennikarzy obecnych na konferencji prasowej celebryty/dziennikarza. Dobre zadanie na tworzenie pytań.

6) Debaty - organizujemy je według następującego porządku:
-    dzielimy klasę na dwie grupy
-    Podajemy temat np. Schools as we know them are obsolete because both children and adults can learn almost anything by themselves.
-    Decydujemy która grupa będzie wypowiadała się za, a która przeciw podanemu zagadnieniu.
-    Dajemy uczniom czas na przygotowanie argumentów odpowiednio za i przeciw.
-    Grupy po kolei (dajemy każdej grupie 3 minuty) przedstawiają swoją opinię wraz z argumentami (druga grupa robi w tym czasie notatki)
-    Uczniowie mają teraz czas 5-10 minut na przygotowanie wypowiedzi dlaczego nie zgadzają się z przeciwną grupa.
-    Ponownie każda grupa ma 3 minuty na przedstawienie wniosków, może również poprosić przeciwną drużynę o wyjaśnienia.
-    Dajemy uczniom czas na przygotowanie końcowego wystąpienia (5 minut)
-    Każda grupa ma 2 minuty na prezentację końcowego wystąpienia.

Przydatne strony:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz